Hallongrottor



Något jag tycker man bakar alldeles för sällan är hallongrottor, därför tog jag mig i
kragen härom dagen och bakade ett gäng! Smarrigt!

TIPS!
Du behöver inte göra hallongrottor om du inte vill, jag testade att följa receptet
ända fram tills dess att hallonsylten skulle i. Istället för att hälla i det lät jag de vara
utan hallonsylt i ugnen. När de kom ut smälte jag daimchoklad och hälde i istället, mums!


Till ca. 15 hallongrottor

150 g rumstempererat osaltat smör
Lite mindre än 1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1 nypa salt
200 g vetemjöl
1 tsk bakpulver
hallonsylt
ev. 1-2 msk vatten

& så till bakningen:

1. Knåda ihop strösocker, smör salt och vaniljsocker. Om du har tillgång till en matberedare släng i ingredienserna i den och blanda. Har du inte en sådan går det lika bra att knåda med händerna!

2. Blanda bakpulvret och vetemjölet och knåda sedan in det i smörblandningen. Om du känner att 
degen blir alldeles för torr och faller samman häll i 0-2 msk vatten beroende på hur torr degen är. 

3. Rulla ut degen till en längd på en tallrik. Ställ in i kylen i 15-20 minuter.

4. Dela degen i femton delar, eller hur många hallongrottor du vill göra. Sätt ugnen på 175 grader.

5. Rulla de 15 delarna till runda kulor och lägg i små formar.

6. Gör sedan en "urgrävning" i degen. Ta lite mjöl på ditt pekfinger, tryck sedan i det i mitten av degen så du får en "grotta". Häll sedan i lagom med hallonsylt i varje "grotta".

7. In med hallongrottorna i ugnen i 12-14 minuter. Tycker du att de ha fått lite för lite med färg så kan du sätta de högre upp i ugnen de sista minuterna!


Kommentarer
Emelie Petersson

Hallongrottor är något av det bästa jag vet.
Eftersom jag är råkass på allt vad bakning heter så är jag grymt stolt över att jag faktiskt kan göra just hallongrottor ;-)

Tack för en trevlig läsning :-)

Svar: Hej!Tvekar på att du är råkass om du kan göra hallongrottor, det är svårare än vad man tror att få dem att inte bli extremt torra! Tack för komplimangerna :)
Lovisa

2013-01-25 17:12:43
URL: http://syrum.blogg.se/

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0